هادی حجازی‌فر پایان ناتوردشت را شجاعانه توصیف کرد

اخرین آپدیت در مهر 29, 1404 توسط حمید رضا گیلانی

اکران دانشجویی فیلم سینمایی ناتوردشت به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان و با بازی هادی حجازی‌فر، فرصتی برای گفت‌وگو درباره روند تولید و پایان متفاوت این اثر اجتماعی فراهم کرد. حجازی‌فر در این نشست تأکید کرد که پایان فیلم، انتخابی شجاعانه و ارزشمند بوده است.

روایت یک تجربه اجتماعی در ناتوردشت

فیلم ناتوردشت به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و نویسندگی حمید اکبری خامنه، با الهام از ماجرای ربایش «یسنا» ساخته شده است. کارگردان اثر در نشست دانشگاه آزاد تهران مرکز توضیح داد که مشارکت گسترده مردم در این ماجرا الهام‌بخش شکل‌گیری فیلم شد. او گفت: «در شرایطی که معمولاً جامعه در برابر چنین اخبار تلخی منفعل می‌شود، این بار شاهد یک موج انسانی بودیم که به ما ایده ساخت فیلم را داد.»

نقش‌آفرینی هادی حجازی‌فر در شخصیت احمد پیران

خردمندان از همان آغاز نگارش فیلمنامه، هادی حجازی‌فر را برای نقش اصلی در نظر داشت. شخصیت «احمد پیران» محیط‌بانی است که گذشته‌ای پر از خطا دارد و با گم شدن یسنا، وجدانش بیدار می‌شود. حجازی‌فر با پذیرش این نقش، تلاش کرد لایه‌های پنهان شخصیت را آشکار کند. او در نشست گفت: «شاید فیلم می‌توانست لحظات بهتری هم داشته باشد، اما ما فراتر از امکانات موجود کار کردیم و خوشحالم که در کنار تیمی حرفه‌ای بودم.»

پایان ناتوردشت و نگاه متفاوت سازندگان

یکی از بحث‌های اصلی نشست، پایان فیلم بود. حجازی‌فر پایان ناتوردشت را «شجاعانه» توصیف کرد و افزود: «شاید برخی مخاطبان تصور کنند پایان کامل نیست، اما این انتخاب به تکامل شخصیت احمد پیران کمک کرد. او عمری از ترس برملا شدن رازهایش زندگی کرده بود و در نهایت فرصتی برای دیده شدن پیدا کرد.»

حمید اکبری خامنه، نویسنده اثر، نیز گفت که بیش از بیست پایان مختلف برای فیلم بررسی شد و در نهایت پایانی انتخاب شد که بیشترین هم‌خوانی را با مسیر شخصیت اصلی داشت.

ناتوردشت و جایگاه سینمای اجتماعی

کارگردان فیلم با اشاره به دشواری‌های تولید آثار اجتماعی تأکید کرد: «سینمای اجتماعی در ایران بسیار کم‌رمق است و جذب سرمایه برای چنین آثاری دشوار. اما این ژانر نیازمند حمایت و تبلیغ است تا از بین نرود.» او همچنین درباره انتخاب نام فیلم توضیح داد: «ناتوردشت اصطلاحی برگرفته از گلستان سعدی است که به معنای محیط‌بان به کار می‌رود و با مضمون فیلم هم‌خوانی داشت.»

جمع‌بندی

فیلم ناتوردشت با تمرکز بر مسئولیت اجتماعی، نقش رسانه‌ها و وجدان فردی، نمونه‌ای از تلاش برای زنده نگه داشتن سینمای اجتماعی در ایران است. پایان متفاوت این فیلم، که به گفته هادی حجازی‌فر «شجاعانه» انتخاب شد، نشان می‌دهد که سازندگان بیش از هر چیز به رشد شخصیت اصلی و پیام اجتماعی اثر توجه داشته‌اند.

پایگاه خبری دیارگیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *